tisdag 26 maj 2015

Tras -Kartläggning för barns språkförmåga

Under föreläsning med Ann-Katrin Svensson (1) tog hon upp ett kartläggningsinstrument som kallas för TRAS (Tidig registrering av språkförmågan). Svensson berättar att TRAS är ett observationsmaterial som fokuserar på kommunikation ur en vid synvinkel. Det är ett kartläggningsinstrument som är framtaget i Norge.

Syftet med TRAS är att uppmärksamma sin verksamhet i att se vad barnen kan eller inte kan. Man observerar enskilda barn för att man ska få ett bra underlag till att verksamheten ska motsvara barnens behov. Trots att det är det enskilda barnet som observeras är det inte barnet som ska bedömas utan det är verksamheten som ska utvecklas. TRAS är pedagogernas arbetsinstrument och vi behöver inte tala om för föräldrarna att vi gör detta med barnen eftersom det inte är det enskilda barnet som ska utvärderas.





TRAS handlar om både strukturell- och interstrukturell språksyn som innebär följande:

Strukturell språksyn: Pedagogerna utgår från syntax, morfologi, ordförråd och uttal.

Interstrukturell språksyn: Handlar om samspelet - kommunikation och språkanvändning.

Själva dokumentet av TRAS är uppdelat i kategorierna samspel, kommunikation, uppmärksamhet, språkförståelse, språklig medvetenhet, uttal, ordproduktion och meningsbyggnad. Det är utifrån dessa kategorier som vi pedagoger observerar barnen och ställer frågor för att sedan sätta poäng på skalan ett till tre. Se bilden till höger och nedan.



TRAS var något helt nytt för mig. Jag hade inte hört talas om det innan Svensson berättade om det på föreläsningen. Jag känner dock inte riktigt mig bekväm i att man ska bedöma barnen utifrån kategorier. Det känns som man placerar barn i olika fack efter olika nivåer och så tycker jag inte det ska vara. Alla barn ska ha lika mycket plats och få lika mycket stöd beroende på hur bra eller mindre bra du gör ifrån dig på testerna. Även om materialet är framtaget för att främja verksamheten tror jag det är svårt att inte bedöma varje individ för sig vilket detta instrument inte är till för. 

Därför tror jag att vi pedagoger måste vara väldigt bekväma i detta som ett kartläggningsinstrument och vara noga med att använda det på rätt sätt. Det är viktigt att arbetsgruppen är samspelta och använder instrumentet likadant, då kan det säkert vara ett bra verktyg eftersom TRAS ser språket ur en helhet. 

Kursmål:
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser

Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter 

Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet 

Referenser: 
Ann-Katrin Svensson, Föreläsning Kartläggningsinstrument för barns språkförmåga, Campus Varberg, 2015-02-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar