torsdag 28 maj 2015

Fältdagar

Det var en underbar känsla att komma  tillbaka till min VFU-Plats. Senast jag som jag var på förskolan var i höstas under min VFU period jag hade då, så det var ganska länge sedan jag var där. Ändå när jag klev in genom dörren denna första dag av min praktik kastade sig barnen runt mig och den känslan var helt obeskrivlig. Tänk att få vara så efterlängtad, det är verkligen en av de anledningarna som gör detta yrket så speciellt, vi är där för barnen och barnen är där för oss, vi lär och tar in av varandra och skapar trygga relationer. En härlig känsla. "Lärandet ska baseras såväl på samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra" Läroplan för förskolan 98, rev 2010 (Lpfö 98, rev 2010 s.7) 

De tre första fältdagarna använde jag för att klargöra vilket didaktiskt material jag skulle göra. Jag hade många tankar som musik genom att skapa instrument, bilden vi hade med Mats då vi skapade en lite bild som sedan förstorades upp, eller om jag skulle göra något med textilfärg. Då denna förskola är trångbodda kände jag att jag ville vara ute med mitt material.

Efter att ha sett mig runt och observerat barnen under dessa dagar har jag sett att de intresserade sig mycket för siffror på olika sätt. När jag nämnde siffror för min handledare tyckt hon det var en bra idé då många utav barnen på förskolan hade en sämre vetskap av siffrans utseende. Hon tyckte helt klart jag skulle skapa ett material som kunde hjälpa barnen att lära sig siffrorna ett till tios utseende.

Så så fick det bli. Mitt material skulle bli matematiskt och hjälpa barnen att lära sig siffrans utseende genom ett till ett principen och spelet memory.

Arbetet i barngruppen genomförs så att barnen:

"Upplever det roligt och meningsfullt att lära sig nya saker och stimuleras och utmanas i sin matematiska utveckling." Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev 2010. s.11)

Detta hoppas jag kunna uppnå med mitt didaktiska material.


************************************************************

Mina två sista fältdagar låg i anslutning till min VFU period vilket gjorde att jag inte såg en sådan stor utveckling av mitt material. Det jag dock såg under VFU perioden var att pedagogerna plockade fram mer material av siffror för att barnen skulle kunna fortsätta ta in mer kunskap av siffrornas utseende. Detta gjorde mig glad och nöjd då jag känner att jag påverkade verksamheten positivt med mitt material.

Arbetet i barngruppen genomförs så att barnen:

"Ställs inför nya utmaningar som stimulerar lusten att erövra nya färdigheter, erfarenheter och kunskaper:" Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev 2010. s.11)

Referenser: 
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny , rev . utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar