lördag 23 maj 2015

Metod och analytiska begrepp

Nu närmar det sig slutet av utbildningen. Jag minns första dagen som om det vore i går och redan då oroade jag mig över det kommande examensarbetet. Och nu är vi här, bara en sommar och sen ska vi börja skriva. Hela tiden har jag tänkt att det inte är än, det är ett bra tag tills dess, men nu börjar de olika föreläsningarna ramla in om hur vi ska skriva vårt examensarbete.

När vi hade föreläsningen Metod och teoretiska begrepp med Kristina Bartely förstod jag inte vitsen med att kasta in det nu i termin sex. Men efter att även ha fått granska en uppsats har jag så klart ändrat mig eftersom det gav så mycket som jag tror är viktigt att få ta del av nu och inte precis innan vi själva ska skriva. Under föreläsningen berättade Bartley (1) hur viktigt det är att när man skriver sitt examensarbete att man läser det flera gånger om, och att man gärna ska ha en utanför som kan läsa eftersom man blir lätt självblind på det man skrivit. Vidare gick hon igenom de kriterier som krävs för att bli godkänd, vad för delar som ska vara med i uppsatsen för att den ska bli vetenskapligt förankrad. Följande innehåll ska vara med:


  • Ämne - En titel ska locka till läsning, alla faktorer ska finnas med
  • Inledning
  • Syfte 
  • Urval
  • Datainsamling
  • Bearbetning av analys
  • Resultatredovisning
  • Diskussion av resultat
Det är nyttigt att vi får ta del av dessa föreläsningar. Tack vare denna föreläsning har jag fått en klarare bild över vad jag måste ha med i min uppsats. Tidigare i vår fick vi även ta del av Ann-Sofie Karlssons (2) föreläsning där hon berättade mer om skrivteknik och vad man bör tänka på i hur man skriver. Detta är något jag kommer ha till stor hjälp när jag i höst ska börja skriva min egen uppsats.

Kursmål:
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen 

Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet 


Referenser:

Ann-Sofie Karlsson, Föreläsning Skrivtaktik inför examensarbetetCampus Varberg, 2015-02-16

Kristina Bartley, Föreläsning Metod och teoretiska begreppCampus Varberg, 2015-05-05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar