fredag 22 maj 2015

Kritisk granskning av ett examensarbete

Ja, som sagt tiden närmar sig min tur att skriva ett examensarbete. Det var en bra uppgift vi fick, att kritiskt granska en uppsats för att få en inblick hur andra har gjort och inte gjort eller borde ha gjort. Jag fick en närmare inblick i saker som man bör tänka på, som var glömda i den uppsatsen vi granskade.

Något som var väldigt uppenbart i vårt fall var att man inte fick en full förståelse över deras observationer och intervjuer som de gjort eftersom de inte lagt med en bilaga av frågorna. Här upptäckte jag viktigt det är för läsaren att ta del av frågorna i en bilaga för att få en helhet i läsningen. Vidare lärde jag mig hur noga det är med bra och tydliga källhänvisningar, och att man förankrar all fakta som inte är taget från luften eller egna tankar i litteratur, många gånger visste jag inte som läsare om de var fakta, egna idéer eller bara tagit från luften.

Detta har verkligen varit nyttigt att få ta del av och det är något jag kommer plocka fram som stöd och hjälp den dagen jag själv ska börja skriva.

Kursmål:
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen

Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar