tisdag 17 mars 2015

Vi skapar papper

Idag har vi skapat med hjälp av återvunnit material. Vi fick under förmiddagen testa på att göra vårt eget papper där vi har använt oss av gamla tidningar. Jag tycker det är fantastiskt när vi kan ta till vara på material som varit använda innan för att skapa nya saker. Gammalt papper blir här nytt papper.

Förskolan ska sträva efter...

"Att varje barn utvecklar sin identitet och känner trygghet i utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap"  Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev 2010, s.10)



Vi börjar med att riva eller klippa bitar av tidningspappret ner i en plastbalja med vatten för att sedan ta hjälp av en stavmixer för att göra bitarna till en smet. Att riva och klippa kan med fördel barnen vara med att göra men stavmixern som är väldigt vass bör man vara lite aktsam med och låta oss vuxna vara med. När du har din smet kan du välja att lägga i färg för att färga ditt papper eller bara låta det vara som det är från början.


Sedan använder du dig av en ram med ett nät som du doppar i din balja med smet för att sedan sakta dra upp mot ytan. Nu har du fått med dig ett lager pappersmassa som du sedan lägger på en tidning för att torka.


Jag tycker det är viktigt att både ha styrda aktiviter och aktiviter med lite fria ramar. Denna aktvitet har styrda instruktioner just för att det ska bli rätt. Det är viktigt för barn att kunna ta instruktioner av oss vuxna för att förstå förutsättningen med denna aktivitet (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu 2010, s.36) 

Vi fick även testa på att göra papie mache. Massan görs av tunt strimlat papper, detta också återanvänt från exempelvis dokumentförstöraren. Lägg ner pappret i en burk tillsammans med lite vatten och tapetklister. Du kan välja att färga massan genom att hälla i lite färg i burken och sedan mixas allt i hop till en slät massa med hjälp av en stavmixer. Här har den ena massan färgats gul, Och på spindlarna har massan färgats av svart färg. Detta är nog något som tilltalar barnen då det var väldigt kladdigt. Att gå loss på att massera in pappersstrimlorna i limmet, och att få känna den ljumma massan mot de små händerna, återigen upplever barn med sina sinnen. Dock skulle jag inte vilja göra detta i för stor grupp då jag upplever att jag måste vara nära till hands och stödja i processen, och vara en hjälpande hand. Är jag närvarande som pedagog kan jag även ta tillvara på lärande då tillfällen ges. Jag tänker mig att det blir ett ypperligt tillfälle att prata om tid med barnen. Barnen får i skapandet och processen uppleva tid, och alla upplever vi tiden annorlunda. När figuren eller pappret är färdigskapat är inte det inte helt klart utan sakerna måste torka och detta tar tid. Tid kan upplevas på olika sätt hos olika individer. Små barn har inte fått kunskapen vad tid innebär, det är ett svårt begrepp att ta till sig (Heiberg Solem & Lie Reikerås, 2004, s.236). Vi kan hjälpa barnen med deras uppfattning av tid, om vi pratar med dem om det. 

                
Att få uttrycka sig med hjälp av det estetiska kan få vara helt underbart. Att få gå in i en bubbla och bara släppa loss din kreativa ådra. Som när Mats Andersson sätter fram alla olika sorters material och olika sorters färger för att fritt få upptäcka vad som händer när man blandar de olika materialen med varandra. I bild är det inte bara bild som du övar, du övar din kreativitet, fantasi, kemi, motorik matematik, språk och mycket mer där till. I början fick jag känslan att här skapar vi fritt utan några som helst ramar, men i själva verket var aktiviteten styrd. Detta tyckte jag om, att man kan ha en styrd aktivitet utan att barnen behöver märka så mycket av det. 

Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser

Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.


Referenser:

Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand -Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok att använda i textil som pedagogiskt redskap för barns lärande.1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur



Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny , rev . utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar