tisdag 17 mars 2015

Vi arbetar med lera

Vi fick även arbeta med lera. Lera är något som med fördel kan användas tillsammans med barn i alla åldrar. Att få känna och klämma på leran är något alla barn kan göra. Att vi låter saker vara tillgängliga för barn så att de riktigt kan gotta ner sig i materialet och att vi  får chansen att fånga det barnen gör. Vi behöver inte säga så mycket utan låta barnen undersöka på egen hand.



Vi fick arbeta med olika sorters keramikleror. Mats hade lagt ut fyra sorter på golvet som vi sedan skulle gå på. Detta för att känna materialet med fötterna och bedöma om de var mjuka eller hårda. Detta är något som är lätt att göra med barnen. Låta de få känna med fötter och uttrycka sina känslor. Jag tror att detta är något som barnen kommer tycka är väldigt kul eftersom det är något som man vanligtvis inte gör, att få göra lite konstiga saker i vardagen pigga alltid upp, och ett skratt förlänger livet sägs det ju. Barnen får uppleva med hela kroppen och sinnen genom lukt, känsel och till och med smak då dess leror inte innehåller några farliga ämnen, bara naturmaterial.

Arbetet idag blev som en styrd aktivitet av Mats. Själv skulle jag inte börja med att ha aktiviteten styrd då jag skulle vilja se hur barnens fantasi och kreativitet visar sig i leran. Vidare skulle jag nog kunna ha den mer styrd för att utmana barnen i att ta och förstå instruktioner. Vi fick sedan bitar av alla fyra keramikleror för att skapa efter Mats instruktioner. Vi skulle ta en bit lera och klämma ihop denna i handen och sedan sätta två ögon på med hjälp av en penna. Detta är något alla barn kan göra även de minsta. Att få känna och klämma på leran som sedan får en identitet då ögonen petas dit, är en upplevelse i sig då barn ser att även de kan skapa något betydelsefullt. Ingen figur blir den andra lik vilket kan ledas in på värdegrunden.


Av instruktionerna som gavs skulle vi bygga högt, långt, runt och kort vilket alla har begrepp i den matematiska världen. Matematiken anser jag att jag kan få in utan att aktiviteten är styrd eftersom det handlar om mitt förhållningssätt som pedagog, att jag är närvarande vid skapandet och hur jag synliggör matematiken genom språket, då matematik och språk går hand i hand.


I en styrd aktivitet är det viktigt att jag som pedagog har en mening med det vi ska göra för att barnen ska kunna ta in kunskap i det som jag vill att aktiviteten ska innehålla. Barnen behöver inte veta att det är just språket eller matematiken vi använder, bara jag är väl medveten om vad det är vi gör och vad aktiviteten innehåller. Lyckeståhl (1) tog upp på sin föreläsning att det är viktigt att vi pedagoger har ett syfte med varför vi gör en aktivitet och att vi har de didaktiska frågorna vad, hur och varför i tankarna. Själv hade jag de frågorna med mig ut på min VFU och försökte tänka att det jag gjorde skulle ha ett syfte. Hennes föreläsning har gett mig nya synfallsvinklar som jag kommer bära med mig ut i min kommande yrkesroll. Att ha en aktiv dialog med barnen under deras process tror jag är viktigt eftersom jag kan lyssna till deras tankar och funderingar under skapandet med lera.

Jag skulle föredra att göra detta moment med lera i en mindre barngrupp där lärandet kan ske tillsammans. Det är inte bara barnen som lär av mig utan jag lär mig av barns kreativitet och fantasi och med deras tankar kommer jag att få in mycket kunskap som jag inte sett än. Barn ser med helt andra ögon. Det är viktigt att inta ett barnperspektiv, att vi ska förstå barns uppfattningar, erfarenheter och handlingar. Barnet ska få lov att vara aktivt och att använda sina sinnen som att lukta och känna, och även skapa och prata om det som den ska lära sig mer av (Sommer, Dion, Pramling Samuelsson, Ingrid & Hundeide, Karsten 2011, s.179). Läroplan för förskolan (Lpfö- 98, rev 2010 s.7), tar upp vikten av samspelet mellan barn och en vuxen och hur viktigt det är att vi lär av varandra i det sociala. 


Det finns många olika sorters leror, vi fick även arbeta med modellera. Med hjälp av leran kan även temat känslor hanteras. Tillsammans med Mats fick vi välja ut en färg som vi såg som en glad färg och skapa något glatt och sedan skulle vi välja ut en arg färg och skapa en arg form. JAg tror att uppgiften gickut på att synliggöra för oss hur olika vi alla tolkar känslor. Att arbeta med detta i en barngrupp visar tydligt hur olika vi tänker när det handlar om känslor och hur olika vi tolkar olika situationer. Det är viktigt att låta barnen sätta ord på vad de tycker och att skapa en förståelse att det faktiskt inte är alla barn som vill tala om känslor. Detta är viktigt att medvetandegöra för alla barnen. I bland behöver någon få vara arg, ledsen eller bara glad utan att bli ifrågasatta.


Något Mats (2) nämnde under workshopen som jag verkligen tog till mig var hur vi skulle tänka på hur jag som pedagog kan ställa öppna frågor till barnen som inte leder dem till just det svaret man tänker på. Jag kommer bära med mig det och verkligen tänka på hur jag ställer mina frågor då mina frågor oftast leder barnen in på just det jag vill veta, och det utmanar inte barnen i deras tänkande kring frågan.

Kursmål:
Redogöra för, tillämpa och motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.

Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.
Referens:
Lena Lyckeståhl, Föreläsning/Workshop Didaktiska aspekter på olika material, Campus Varberg, 2015-01-27

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Mats Andersson,Workshop bild 2, Campus Varberg, 2015-02-13

Sommer, Dion, Pramling Samuelsson, Ingrid & Hundeide, Karsten (2011).Barnperspektiv och barnens perspektiv i teori och praktik. 1. uppl. Stockholm: Liber

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar