Vi fick även arbeta med lera. Lera är något
som med fördel kan användas tillsammans med barn i alla åldrar. Att få känna
och klämma på leran är något alla barn kan göra. Att vi låter saker vara
tillgängliga för barn så att de riktigt kan gotta ner sig i materialet och att
vi får chansen att fånga det barnen gör. Vi behöver inte säga så mycket
utan låta barnen undersöka på egen hand.
Arbetet idag blev som en styrd aktivitet av Mats. Själv skulle jag inte börja med att ha aktiviteten styrd då jag skulle vilja se hur barnens fantasi och kreativitet visar sig i leran. Vidare skulle jag nog kunna ha den mer styrd för att utmana barnen i att ta och förstå instruktioner. Vi fick sedan bitar av alla fyra keramikleror för att skapa efter Mats instruktioner. Vi skulle ta en bit lera och klämma ihop denna i handen och sedan sätta två ögon på med hjälp av en penna. Detta är något alla barn kan göra även de minsta. Att få känna och klämma på leran som sedan får en identitet då ögonen petas dit, är en upplevelse i sig då barn ser att även de kan skapa något betydelsefullt. Ingen figur blir den andra lik vilket kan ledas in på värdegrunden.
Av instruktionerna som gavs skulle vi bygga högt, långt, runt och kort vilket alla har begrepp i den matematiska världen. Matematiken anser jag att jag kan få in utan att aktiviteten är styrd eftersom det handlar om mitt förhållningssätt som pedagog, att jag är närvarande vid skapandet och hur jag synliggör matematiken genom språket, då matematik och språk går hand i hand.
I en styrd aktivitet är det viktigt att jag som pedagog har en mening med det vi ska göra för att barnen ska kunna ta in kunskap i det som jag vill att aktiviteten ska innehålla. Barnen behöver inte veta att det är just språket eller matematiken vi använder, bara jag är väl medveten om vad det är vi gör och vad aktiviteten innehåller. Lyckeståhl (1) tog upp på sin föreläsning att det är viktigt att vi pedagoger har ett syfte med varför vi gör en aktivitet och att vi har de didaktiska frågorna vad, hur och varför i tankarna. Själv hade jag de frågorna med mig ut på min VFU och försökte tänka att det jag gjorde skulle ha ett syfte. Hennes föreläsning har gett mig nya synfallsvinklar som jag kommer bära med mig ut i min kommande yrkesroll. Att ha en aktiv dialog med barnen under deras process tror jag är viktigt eftersom jag kan lyssna till deras tankar och funderingar under skapandet med lera.
Jag skulle
föredra att göra detta moment med lera i en mindre barngrupp där lärandet kan
ske tillsammans. Det är inte bara barnen som lär av mig utan jag lär mig av
barns kreativitet och fantasi och med deras tankar kommer jag att få in mycket
kunskap som jag inte sett än. Barn ser med helt andra ögon. Det är viktigt att
inta ett barnperspektiv, att vi ska förstå barns uppfattningar, erfarenheter
och handlingar. Barnet ska få lov att vara aktivt och att använda sina sinnen
som att lukta och känna, och även skapa och prata om det som den ska lära sig
mer av (Sommer, Dion, Pramling Samuelsson,
Ingrid & Hundeide, Karsten 2011, s.179). Läroplan för förskolan (Lpfö-
98, rev 2010 s.7), tar upp vikten av samspelet mellan barn och en vuxen
och hur viktigt det är att vi lär av varandra i det sociala.
Det finns
många olika sorters leror, vi fick även arbeta med modellera. Med hjälp av
leran kan även temat känslor hanteras. Tillsammans med Mats fick vi välja ut en
färg som vi såg som en glad färg och skapa något glatt och sedan skulle vi
välja ut en arg färg och skapa en arg form. JAg tror att uppgiften gickut på att synliggöra för oss hur olika vi alla tolkar känslor. Att arbeta med detta i en barngrupp visar
tydligt hur olika vi tänker när det handlar om känslor och hur olika vi tolkar olika situationer. Det är viktigt att låta barnen sätta ord på vad de tycker
och att skapa en förståelse att det faktiskt inte är alla barn som vill tala
om känslor. Detta är viktigt att medvetandegöra för alla barnen. I bland
behöver någon få vara arg, ledsen eller bara glad utan att bli
ifrågasatta.
Något Mats (2) nämnde under workshopen som jag verkligen tog till mig var
hur vi skulle tänka på hur jag som pedagog kan ställa öppna frågor till barnen
som inte leder dem till just det svaret man tänker på. Jag kommer bära med mig
det och verkligen tänka på hur jag ställer mina frågor då mina frågor oftast
leder barnen in på just det jag vill veta, och det utmanar inte barnen i deras
tänkande kring frågan.
Kursmål:
Redogöra för, tillämpa och
motivera användandet av olika digitala redskap för att stödja barns
utveckling.
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Kritiskt granska och analysera
olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den
kommande yrkesrollen.
Sommer, Dion, Pramling
Samuelsson, Ingrid & Hundeide, Karsten (2011).Barnperspektiv och barnens
perspektiv i teori och praktik. 1. uppl. Stockholm: Liber
Referens:
Lena Lyckeståhl, Föreläsning/Workshop Didaktiska aspekter på olika material, Campus Varberg, 2015-01-27
Lena Lyckeståhl, Föreläsning/Workshop Didaktiska aspekter på olika material, Campus Varberg, 2015-01-27
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Mats Andersson,Workshop bild 2, Campus Varberg,
2015-02-13
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar