Efter olika workshops och diskussioner om textil har min förståelse ökat
och mitt synsätt blivit annorlunda på hur textil faktiskt är ett kul och
givande tillfälle av lärande för barnen i förskolan. Det ska vara lustfyllt och
meningsfullt. Barnen får lära sig ny kunskap med ett rogivande material och där
faktiskt lärandet i matematiken och språket smyger sig in utan att barnen är
speciellt medvetna om det. Bara vi som pedagoger är medvetna och närvarande. Vi
ska fånga arbetet med textil och vända det till lärandesituationer i både
matematiken och språket. Dock är det inte bara språket och matematiken vi övar
genom textilen, barnen övar sin finmotorik och att uppleva med sina sinnen
vilket är en fantastisk gåva att kunna göra. Barnen ska få lov att vara i
materialet och bara få vara kreativ ensam och i en gemenskap. Att låta barnen
arbeta och skapa med hjälp av sina händer sätter igång en värdefull process som
vi ska fånga upp och vända till en positiv lärandesituation tillsammans. Att ta
till dig kunskap om något handlar om för många att få praktiskt göra och med
hjälp av alla sinnen kan barns kompetenser utvecklas och tas till vara.
Screensram |
Ströpplare |
För att få textiltryck till ett didaktiskt material är det viktigt att pedagogen har ett syfte med varför textiltryck ska göras med barnen, vad ska de lära? hur ska de lära? och varför ska de läras sig detta? Det är bra att utmana barnen lite genom att ge dem instruktioner att följa och inte bara låta dem skapa fritt. Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu (2010, s.36) skriver att en bra dialog mellan barnen och pedagogen är viktig just för att de ska förstå och kunna ta instruktioner.
Det finns hur många sätt att trycka på. Gör ett tema och bestäm att du ska trycka med hjälp av kökets tillgångar både ätbart och köksverktyg. Utforska vad frukter och grönsaker ger för mönster och former och koppla detta till matematiken.
En massa olika textiltryck där frigolit har använts, mallar som målats och klippts ut, knottrig kavel för att få ett roligt rutmönster och snöre som bundits upp på en kloss för att få roliga randiga mönster. Här sätter bara fantasin stopp.
Här är en film på hur det kan se ut då du använder en
screenram
Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Referenser:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin
(2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt
redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Leijon, Marie. Rummet som resurs för lärande och i lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: studentlitteratur.
Leijon, Marie. Rummet som resurs för lärande och i lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar