fredag 13 mars 2015

Textil - tryck på tyg och broderi

Den andra workshopen i textil innefattade mycket färg och mönster. Att kunna skapa fritt utifrån sin fantasi och använda sig av olika redskap för att få fram olika mönster. 

Efter olika workshops och diskussioner om textil har min förståelse ökat och mitt synsätt blivit annorlunda på hur textil faktiskt är ett kul och givande tillfälle av lärande för barnen i förskolan. Det ska vara lustfyllt och meningsfullt. Barnen får lära sig ny kunskap med ett rogivande material och där faktiskt lärandet i matematiken och språket smyger sig in utan att barnen är speciellt medvetna om det. Bara vi som pedagoger är medvetna och närvarande. Vi ska fånga arbetet med textil och vända det till lärandesituationer i både matematiken och språket. Dock är det inte bara språket och matematiken vi övar genom textilen, barnen övar sin finmotorik och att uppleva med sina sinnen vilket är en fantastisk gåva att kunna göra. Barnen ska få lov att vara i materialet och bara få vara kreativ ensam och i en gemenskap. Att låta barnen arbeta och skapa med hjälp av sina händer sätter igång en värdefull process som vi ska fånga upp och vända till en positiv lärandesituation tillsammans. Att ta till dig kunskap om något handlar om för många att få praktiskt göra och med hjälp av alla sinnen kan barns kompetenser utvecklas och tas till vara.



  
Screensram
Under denna workshop fick vi prova på att skapa med färg och form och göra textil tryck. Som vanligt går alla in i sig själva och vi blir kreativa och skapar för det vildaste. Vi fick chansen att testa på olika tekniker att trycka på och detta vara verkligen roligt. Detta är något som passar barn i alla åldrar. De minsta barnen kan bara få utforska färgen och känna och bli kladdiga, trycka med sina händer och fötter. Äldre barn kan få skapa med hjälp av olika tekniker som att ströppla på tryck och använda sig av en screenram för att få fram mönster.



Ströpplare



Att skapa med barn upplever jag som ett fantastiskt tillfälle att ta tillvara på barns lärande i matematik, språk, deras motorik, både grovmotorik och finmotorik. Barnen får uppleva med allas sina sinnen vilket vi ska värdesätta i förskolan. Här blir det medierat lärande, som innebär att vi tolkar och upplever världen med hjälp av olika redskap, där redskap som musik, bild, drama och i detta fall textil kan vara till hjälp i olika sorters lärande (Leijon 2013, s.54). Då tänker jag en aktivitet där barnen får trycka på tyg som är en rolig, bra och inspirerande aktivitet där barnen både kan få måla fritt på tyg eller trycka på tyg med hjälp av mallar, schabloner frukter och grönsaker. Språket övar barnen så klart hela tiden då de pratar och inte pratar. Genom att bara få sitta tyst och lyssna på sina kompisar i deras diskussioner och skapande kan vara ett värdefullt sätta att tillägna sig språk, det är inte alltid som barnet behöver ingå i en diskussion. Det är dock viktigt att det finns en närvarande pedagog som kan stimulera barnen i språket och det krävs då att det inte bara är barnet som ska lyssna utan att pedagogen tar sig tid och lyssnar på det talande barnet (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu 2010, s.36). 

För att få textiltryck till ett didaktiskt material är det viktigt att pedagogen har ett syfte med varför textiltryck ska göras med barnen, vad ska de lära? hur ska de lära? och varför ska de läras sig detta? Det är bra att utmana barnen lite genom att ge dem instruktioner att följa och inte bara låta dem skapa fritt. Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu (2010, s.36) skriver att en bra dialog mellan barnen och pedagogen är viktig just för att de ska förstå och kunna ta instruktioner.

Det finns hur många sätt att trycka på. Gör ett tema och bestäm att du ska trycka med hjälp av kökets tillgångar både ätbart och köksverktyg. Utforska vad frukter och grönsaker ger för mönster och former och koppla detta till matematiken.


Så här fina mönster kan du få om du använder dig av en delad rotselleri. Det kan man inte tro?




Här nedan kommer lite av det som skapades idag.



En massa olika textiltryck där frigolit har använts, mallar som målats och klippts ut, knottrig kavel för att få ett roligt rutmönster och snöre som bundits upp på en kloss för att få roliga randiga mönster. Här sätter bara fantasin stopp.
      

    
Här är en film på hur det kan se ut då du använder en screenram



Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.

Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.

Referenser:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]

Leijon, Marie. Rummet som resurs för lärande och i lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: studentlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar