Mats Andersson (1) startade dagen med en lite
föreläsning med fakta om olika bilder.
Statiska - stilla bilder
Här ska bilderna vara i balans
och i jämvikt
Dynamiska - bilder i rörelse
Bilder som alstrar energi och
rörelser. Man ska behålla känslan av att bilderna rör på sig
Konkret - visar verkligheten, det
som är
Abstrakt - inget som föreställer
något. Bilder behöver inte föreställa något. Färger, former, ytor och linjer
Optisk medelpunkt - är den
punkt som fångar din bild
Därefter hade Mats plockat fram
ett himmelrike av färger, material, kryddor, lim, ja allt vad du behöver för
att kunna kasta loss och bara gå all
in när det gäller att vara
kreativ och bara få undersöka vad som funkar, inte funkar eller vad som händer
när du blandar olika material. Mats sa till oss att prova på och se vad som
händer använd allt material, vad händer då med mig? jo jag låser mig totalt. Detta trodde jag inte om mig själv. Vid första blicken över bordet tänkte jag, här finns allt så himla roligt, men jag förmådde mig inte att börja skapa. Jag vet inte var och hur jag ska börja eller vad jag vill prova utan min
kreativitet blir som totalt bortblåst. Det var en ganska nyttig övning att få
testa på. Detta kan faktiskt hända barnen på förskolan med. Bara för att du har
tillgång till allt för att skapa behöver det inte hjälpa barnen i deras process
alls utan en del kanske blir som jag blev, helt bortblåst och inte vet alls
vart de ska börja med för att skapa. TID... det tror jag är viktigt, att ge
barnen tid att få ta in och känna sig fram, börja lätt med det som de är vana vid,
som kanske kritor och papper och sen när de känner sig mogna kasta sig loss i
havet av färger och saker. Tid var vad jag behövde.
Här ovan är bilden jag valde och förloppet hur min bild växte fram. När den var klar kopierades den upp i tolv lika rutor som sedan gick att använda för att bland annat bilda mönster. I en uppgift som denna får du in former och mönster vilket är mycket matematik. När du skapa i bild är det inte bara själva skapandet som barnet får ta del av. Här blir ett material didaktiskt då du som pedagog har ett syfte med uppgiften som att leda dem in i matematikens värld.
Detta är
ett kul sätt att arbeta med barn där de sedan kan upptäcka olika mönster och
hur bilderna kan paras i hop med varandra till en helhet.
Bilderna
som kommer här nedan är från klasskamrater som jag tyckte blev helt otroligt
vackra när de kom till en helhet.
Detta kan man ta ett steg längre i barngruppen, en tanke som växte fram var
hur barnen skulle kunna använda detta ute i naturen. Mats gav mig lite hintar
om att använda sig av det digitala för att sedan skapa utifrån det barnet fotograferat. Om man tar kort
på något ute som man sedan skapar en ruta ifrån och gör en ny bild av, för att
sedan återkomma till platsen och se hur den nya bilden blev och diskutera vad
vi ser och hur vi upplever det vi gjort, vad vi kan få fram för mönster med
hjälp av naturen och barnen.
Körling (2007 ss.186-187) beskriver en händelse i form av en bildpromenad, vilket jag tar till mig och tycker är en bra aktivitet. Jag tänker mig att denna bildskapning som vi gjort med Mats idag kan göras av barn i förskolan för att sedan användas i en bildpromenad, där barnen får beskriva och förklara vad de ser, upplever och känner. Körling (2007) menar vidare att vissa barn har svårare att sätta ord på det dem ser men i ett socialt sammanhang och samspel kan vi göra detta tillsammans. Genom bildpromenaden menar Körling (2007) också att språket övas eftersom samtalen om bilderna blir långa och intensiva och väldigt språkrika.
Om ni är intresserade av att läsa mer om Anne.-Marie Körling och hennes tankar kan ni göra det här: http://korlingsord.se/
Körling (2007 ss.186-187) beskriver en händelse i form av en bildpromenad, vilket jag tar till mig och tycker är en bra aktivitet. Jag tänker mig att denna bildskapning som vi gjort med Mats idag kan göras av barn i förskolan för att sedan användas i en bildpromenad, där barnen får beskriva och förklara vad de ser, upplever och känner. Körling (2007) menar vidare att vissa barn har svårare att sätta ord på det dem ser men i ett socialt sammanhang och samspel kan vi göra detta tillsammans. Genom bildpromenaden menar Körling (2007) också att språket övas eftersom samtalen om bilderna blir långa och intensiva och väldigt språkrika.
Om ni är intresserade av att läsa mer om Anne.-Marie Körling och hennes tankar kan ni göra det här: http://korlingsord.se/
Läroplan för förskolan (Lpfö- 98, rev 2010 s.9) säger att "verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och
utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och
inbjudande.Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet
samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya
erfarenheter, kunskaper och färdigheter."
Kursmål:
Redogöra för och problematisera
aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga,
matematiska och estetiska lärprocesser.
Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet
Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen
Referens:
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. Uppl. Stockholm: Lieber
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. Uppl. Stockholm: Lieber
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Mats Andersson, Workshop bild 1, Campus Varberg, 2015-01-27
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar