tisdag 17 mars 2015

Bild

Mats Andersson (1) startade dagen med en lite föreläsning med fakta om olika bilder. 

Statiska - stilla bilder
Här ska bilderna vara i balans och i jämvikt 

Dynamiska - bilder i rörelse
Bilder som alstrar energi och rörelser. Man ska behålla känslan av att bilderna rör på sig

Konkret - visar verkligheten, det som är

Abstrakt - inget som föreställer något. Bilder behöver inte föreställa något. Färger, former, ytor och linjer

Optisk medelpunkt - är den punkt som fångar din bild

Därefter hade Mats plockat fram ett himmelrike av färger, material, kryddor, lim, ja allt vad du behöver för att kunna kasta loss och bara gå all in när det gäller att vara kreativ och bara få undersöka vad som funkar, inte funkar eller vad som händer när du blandar olika material. Mats sa till oss att prova på och se vad som händer använd allt material, vad händer då med mig? jo jag låser mig totalt. Detta trodde jag inte om mig själv. Vid första blicken över bordet tänkte jag, här finns allt så himla roligt, men jag förmådde mig inte att börja skapa. Jag vet inte var och hur jag ska börja eller vad jag vill prova utan min kreativitet blir som totalt bortblåst. Det var en ganska nyttig övning att få testa på. Detta kan faktiskt hända barnen på förskolan med. Bara för att du har tillgång till allt för att skapa behöver det inte hjälpa barnen i deras process alls utan en del kanske blir som jag blev, helt bortblåst och inte vet alls vart de ska börja med för att skapa. TID... det tror jag är viktigt, att ge barnen tid att få ta in och känna sig fram, börja lätt med det som de är vana vid, som kanske kritor och papper och sen när de känner sig mogna kasta sig loss i havet av färger och saker. Tid var vad jag behövde. 

Idag skulle vi ta ut en lite ruta, ungefär som ett frimärke från en bild som vi sedan skulle förstora upp med hjälp av olika material i en storlek på ungefär 15x15.


Här ovan är bilden jag valde och förloppet hur min bild växte fram. När den var klar kopierades den upp i tolv lika rutor som sedan gick att använda för att bland annat bilda mönster. I en uppgift som denna får du in former och mönster vilket är mycket matematik. När du skapa i bild är det inte bara själva skapandet som barnet får ta del av. Här blir ett material didaktiskt då du som pedagog har ett syfte med uppgiften som att leda dem in i matematikens värld.


Detta är ett kul sätt att arbeta med barn där de sedan kan upptäcka olika mönster och hur bilderna kan paras i hop med varandra till en helhet.

Bilderna som kommer här nedan är från klasskamrater som jag tyckte blev helt otroligt vackra när de kom till en helhet.


Detta kan man ta ett steg längre i barngruppen, en tanke som växte fram var hur barnen skulle kunna använda detta ute i naturen. Mats gav mig lite hintar om att använda sig av det digitala för att sedan skapa utifrån det barnet fotograferat. Om man tar kort på något ute som man sedan skapar en ruta ifrån och gör en ny bild av, för att sedan återkomma till platsen och se hur den nya bilden blev och diskutera vad vi ser och hur vi upplever det vi gjort, vad vi kan få fram för mönster med hjälp av naturen och barnen.

Körling (2007 ss.186-187) beskriver en händelse i form av en bildpromenad, vilket jag tar till mig och tycker är en bra aktivitet. Jag tänker mig att denna bildskapning som vi gjort med Mats idag kan göras av barn i förskolan för att sedan användas i en bildpromenad, där barnen får beskriva och förklara vad de ser, upplever och känner. Körling (2007) menar vidare att vissa barn har svårare att sätta ord på det dem ser men i ett socialt sammanhang och samspel kan vi göra detta tillsammans. Genom bildpromenaden menar Körling (2007) också att språket övas eftersom samtalen om bilderna blir långa och intensiva och väldigt språkrika. 


Om ni är intresserade av att läsa mer om Anne.-Marie Körling och hennes tankar kan ni göra det här: http://korlingsord.se/

Läroplan för förskolan (Lpfö- 98, rev 2010 s.9) säger att "verksamheten ska genomföras så att den stimulerar och utmanar barnets utveckling och lärande. Miljön ska vara öppen, innehållsrik och inbjudande.Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter."

Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.    


Skriva och bearbeta texter enligt vedertagen svensk skriftspråksnorm och använda källhänvisningsteknik enligt Harvardsystemet


Kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter med relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen

Referens:
Körling, Anne-Marie (2012). Nu ler vygotskij: eleverna, undervisningen och Lgr 11. 1. Uppl. Stockholm: Lieber

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Mats Andersson, Workshop bild 1, Campus Varberg, 2015-01-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar