Jag hade inga speciella förväntningar på dagens workshop eftersom jag har
själv inte har några stora erfarenheter eller kunskaper av att arbeta med
textil eller ull, fast jag tycker det verkar vara mysigt och mycket rogivande.
Jag gick till dagens workshop med nyfiken på hur vi skulle kunna arbeta med
detta tillsammans barn, och då speciellt vad och hur de minsta barnen skulle få
ut av att arbeta med ull. Och efter dagens workshop med ull känner jag att ull är något som jag vill ta med mig ut i arbetslivet och i skapandet med barn. Min erfarenhet är att många förskolor inte skapar med ull, vilket jag tror har att göra i en okunskap hos oss vuxna och att vi upplever det som tidskrävande och rörigt. Men efter idag har jag sett hur lugn ullen gör en person och vilka tankar och funderingar som växer inom en, även hur ullen kan ge dig så många olika sinnesupplevelser.
När jag satt hemma och läste litteraturen innan workshopen kom jag på mer
och mer saker som faktiskt gjorde alla barn inkluderade till att kunna arbeta
med ull. Bara att de små barnen faktiskt får vara med i gemenskapen och uppleva
allt med olika sinnen, de kanske inte kan tova, men bara för dem små händerna
att känna på ullen och känna lukten av ullen och ledas fram i processen med
hjälp av mig som pedagog tror jag är stort för dem. Barnen ska få uppleva med
alla sina sinnen och det är vi pedagoger som ska ge barnen möjlighet att känna
lust för skapandet och glädjen i att upptäcka. Barn lär olika och tar till sig
kunskap på olika sätt och vi pedagoger ska finnas nära till hands och hjälpa
barnen att känna lust och nyfikenhet för lärandet (Björkdahl Ordell m.fl, 2010,
s.17)
Genom textil kan man nå fram i både språket och matematiken. I matematikens
lärande möter barnen olika begrepp och former, matematikens förståelse, och i
språket möts talet i vad man gör, den språkliga förmågan. Arbetet med ull
utmanar även barnen i det finmotoriska, vilket faktiskt kan vara svårt för
många barn. Vidare i arbetet med ull kan stökiga barn bli lugna, arbetet med
ull framkallar rogivande stunder och passar alla, man kommer in ett flow som
blir en lisa för själen. I arbetet med ull är det inget som är
rätt eller fel, vilket är bra att medvetandegöra för barnen så det inte får
någon slags prestationsångest.
Jag som pedagog kan möta barn i tankar och känslor, visa att jag är
intresserad och ställa frågor, och även möta barnens frågor och funderingar,
Jag ska vara frågvis och ställa frågor som hur ullen känns som blöt och hur den
känns som torr. Jag anser att det är viktigt att vara en närvarande pedagog och
finnas till hands för barnen. Björkdahl Ordell m.fl (2010, s.24) betonar vikten
av uppföljning på aktiviteten, samtal med barnen, där man stimulerar språk och
matematiklärandet.
Under dagens workshop skulle vi i en grupp på tre tova en tavla med något
sagotema. Vad är det som är stort för barnen just nu? Räcker bara att se på min
femåring hemma som ska ha allt med Frost och bara älskar musiken, så hur vore
det då att skapa Olof, snögubben i filmen Frost. Vi var alla överens så sakta
började Olof växa fram.
Citat ur läroplanen:
"Lärandet ska baseras såväl på
samspelet mellan vuxna och barn som på att barnen lär av varandra. Barngruppen
ska ses som en viktig och aktiv del i utveckling och lärande. Förskolan ska ge
barnen stöd i att utveckla en positiv uppfattning om sig själva som lärande och
skapande individer. De ska få hjälp att känna tilltro till sin egen förmåga att
tänka själva, handla, röra sig och lära sig dvs. bilda sig utifrån olika
aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och
estetiska" Läroplan för förskola (Lpfö 98 rev. 2010, s.7).
Efter det skulle rejält med såpa vatten slängas på och masseras in i ullen med händer och fötter. Att åter igen få uppleva en känsla med händerna när du stoppar ner dem i det ljumma sköna vattnet och få uppleva skillnaden mellan torr och våt ull. Sedan skulle det rullas med armar och fötter för att pressa ihop ullen till en platta. När du bearbetar ullen med fötter gör det gärna barfota och sätt på någon bra musik och dansa i takt samtidigt som barnen masserar ullen med fötterna. Ett kul sätt att få in dans, rörelser, musik och motorik i arbetet med ullen. Barnen lär och upplever med hela kroppen och alla sina sinnen.
Här växer vårt sagotema fram, där vi först skulle göra en bottenplatta med fyra lager ull som läggs omlott. Här får barnen känna ullen mot händerna, dess mjuka sköna konsistens.
Nu börjar skapandet. Olof är på gång att växa fram. Bild 1 visar en teknik som heter torr tovning, där man trycker in ullen i ull plattan med hjälp av en nål med en massa hullingar, inte att rekommendera att små barn ska använda då den är jätte vass, viktigt att vara en närvarande vuxen vid detta tillfälle.
Orginalbild och det färdiga resultatet! |
Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk
forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.
Referens:
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin
(2010).Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt
redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm:
Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar