torsdag 19 februari 2015

Drama - Formspel

Workshop i drama med Gunilla Fihn inleds med en föreläsning om forumspel och forumteater. Fihn (1) berättar att forumspel är den pedagogiska metoden medan forumteater är en föreställning med speciella former. Grundaren till forumteater och formspel hette Agusto Boal och föddes i Brasilien 1931. Det var han som startade arenateatern i Brasilien och tanken med teatern var att skapa ett forum hur det var i Brasilien just då. Detta kom att få likheter med barnteatern. Fihn menar att det är forumteater som vi bäst använder oss av i förskolan eftersom det är den pedagogiska metoden.

Einarsson (2013 s.141) beskriver att ett forumspel kan användas då man ska förstå en viss händelse eller situation. Man tar då hjälp av forumspel för att spela upp händelsen för en publik som sedan får avbryta spelet för att själva ta plats i spelet för att göra en vändning av händelsen. Till exempel vid en konflikt, hur löser man den? genom att spela upp  den ses den med nya ögon som kan komma på ett bättre sätt att se på konflikten och på så vis lösa händelsen från negativ till positiv. Vidare förklarar Einarsson (2013, s.143) att forumspel är bra att använda sig av just för att man vågar agera och uttrycka sig på ett sätt som många inte skulle göra i verkliga livet. Forum spelet ger dig möjlighet att kliva in i en roll som gör att du vågar släppa på dina hämningar.





Efter föreläsningen fick var av en av oss skriva om en upplevelse i förskolan som har orsakat en viss konflikt mellan vuxna i förskolan. Gunilla Fihn tog in papperna och delade in oss i grupper med fem i varje grupp och sedan fick vi ut dessa papper för att välja ut en konflikt som vi sedan skulle gestalta.
Efter vi spelat upp scenen en gång skulle den spelas igen men då fick åskådarna säga stopp och byta ut någon ur scenen och träda in själv för att på så vis ändra händelseförloppet. När händelsen spelats färdig diskuterade vi i storgrupp vad som hände, varför det hände och hur man skulle kunna lösa konflikten som uppstått, eller helt enkelt, hur kunde konflikten undvikas?

Här använde vi oss av forumspel för att väcka olika tankar. Det är något man även kan ta med sig till en barngrupp, låta barnen få dramatisera en händelse för att väcka sina tankar och framkalla reflektioner. Här öppnar man upp till diskussion, att låta barnen uttrycka sig om det dem upplevde.

Jag är både för och emot forumspel. Jag tror dock att det är något barnen uppskattar om man använder sig av i förskolan, både att de får medverka själva eller se oss pedagoger spela upp en händelse för dem. Så från ena sidan tror jag att det blir lättare och tydligare att genom ett forumspel visa barnen när det är någon händelse vi måste nå ut med, som till exempel vid en konflikt. Vi spelar upp, tydligheten visar sig i vår gestaltning och barnen kan ta till sig det vi gör, tänka och reflektera ut efter det dem ser och tillsammans kan vi skapa en diskussion om vad barnen har fått ta del av. Visst tycker jag det är underbart när man vågar släppa på sina ramar och agera ut inför andra, men från andra sidan anser jag att detta inte passar att göra med alla barn, att man via ett spel visar upp en viss händelse. Barn tycker det är roligt att spela teater men då tycker jag att barnen ska få göra detta utan att reflektera över konflikter utan att det ska bli en rolig stund med glada tankar och reflektera över teatern och den uppsättningen de har gjort utan att blanda in en massa konflikter. Man måste se utifrån barngruppen, vilka barn finns på förskolan? är detta något de skulle förstå och uppskatta?






I våra styrdokument står det följande:


"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama" Läroplan för förskola (Lpfö 98 rev. 2010, s.10) 


Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga,
matematiska och estetiska lärprocesser.

Förhålla sig kritisk till olika teorier och metoder för språkliga och matematiska lärprocesser.

Tillämpa, motivera och kritiskt granska användandet av olika digitala redskap för att stödja barns utveckling.

Referenser: 
Einarsson, Anneli, Dramapedagogik som form för medierat lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur.

Gunilla Fihn, Workshop Drama 1, Campus Varberg, 2015-02-06

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: 
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar