tisdag 17 februari 2015

Musik workshop 2

Jag längtade verkligen efter vår andra workshop i musik vilket kändes helt underbart. Underbart att få känna den känslan att något är roligt och inspirerande. Trodde aldrig jag skulle kunna känna så inför musik. Till denna workshop skulle vi alla ha förberett en musikaktivitet som vi skulle delge varandra och utföra i gruppen.

I min aktivitet skulle vi börja med att prata om takt, puls och rytm, och sedan prova på att klappa stavelser i våra namn. Lindahl (1) tog upp under sin workshop att pulsen är musikens hjärtslag och att slagen är jämna, takt är att man kan dela in pulsen i takter exempel 3-takt och 4-takt. Inom takten finns en rytm som visar sig då man exempelvis klappar stavelser i namn. 

Vidare ville jag att deltagarna skulle få öva upp sitt lyssnande och även få en känsla av motorik, rumsuppfattning, kroppsuppfattning och förstå och uppfatta instruktioner. Detta gjorde jag genom en lek där de skulle få röra sig fritt i rummet till samma tempo som trumman spelade och när de hör tamburinens klang skulle de sätta sig på rumpan, se arg ut, se glad ut, se ledsen ut och förvånad ut, stå på ett ben, ja helt enkelt lyssna till mina instruktioner vad de skulle göra.

Jag upplevde att mina kurskamrater tyckte det var roligt och givande och en övning man skulle kunna använda ute i verksamheten.

Den andra delen av workshopen ägnades åt instrument. Vi fick ta del av en del barnsånger som hade enkla ackord som vi lätt skulle kunna öva upp på gitarr för att kunna spela med barnen. Det var kul och inspirerande och jag kände att musiken blev mer levande då det instrumentala tillkom. Det var inte bara gitarr vi fick testa på utan även trummor som congas och yembetrumma.



Under workshopen gav Karin Lindahl oss tipset att gå in på Lutfisken AB:s hemsida och titta. Där finns mängder av tips och idéer. Där finns böcker att beställa som man kan ha användning av i förskolan.

Bra böcker till musiksamlingar i förskolan från bland annat Lutfisken AB 



Kursmål:
Planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden

Referenser:
Karin Lindahl, Workshop Musik 2. Campus Varberg, 2015-02-02


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar