När vi framöver i vår
ska ut på vår VFU ska vi tillverka ett didaktisk material och ha med oss ut för
att använda i barngruppen. Som inspiration och för förståelse för vad som är
didaktiskt fick vi ta del av en föreläsning av Lena Lyckestål där hon presenterade
didaktiska aspekter på olika material.
Didaktik är läran om
undervisningsmetodik, vilket innebär vad det är som jag som pedagog bör tänka
på i undervisningen till barnen, relationen mellan målen och medel. Det är
viktigt tänka på undervisningens innehåll och form. Det kan vara något så
enkelt som att ta fram ett kvadratiskt papper och vika en loppa, när du har ett
syfte med denna loppa blir det ett didaktiskt material som du kan utöva många
saker med. Viktigt att komma ihåg är att leken är hjärtat i
verksamheten. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev.
2010, s.6) beskrivs det att leken är viktig är för barns
utvecklande och lärande och att främja leken inför barns utveckling ska prägla
förskolans verksamhet.
"Leken är hjärtat i verksamheten" - Lena Lycketståhl (2015)
"Leken är hjärtat i verksamheten" - Lena Lycketståhl (2015)
Barnsyn och
kunskapssyn är något Lyckeståhl tar upp. Det är viktigt att vi reflekterar över
det och att vi ser det kompetenta barnet, dvs att barnet provar och vill förstå
sin omvärld, att vi tar till vara på barns erfarenhet. Att vi som pedagoger ska våga släppa
vår planering i exempelvis en samling och följa barnen om de vill gå en annan
väg, se vart det kan leda.
Lyckestål tog upp
många lika exempel där barn håller på med något och där vi som pedagog kan vara
med och se till att det blir didaktiskt.
Två exempel kan vara:
Viktigt att ha med sig
då du ska arbeta didaktiskt är följande frågeställningar:
1. Ljusbordet där du kan arbeta mycket med matematik. Sortera, samtal i skillnader och likheter, antal. Här blir det didaktiskt utifrån syftet som pedagogen har med ljusbordet
2. Toarullar som man konstruera med. Vad behöver man för att det ska bli hållbart? vad behöver vi för att göra följande...? Här blir det ett samspel och gemenskap i ett bygge som kan bli hur stort som helst. Här kan pedagoger stötta och utmana.
Vad ska undervisningen innehålla?
Hur ska detta göras tillgängligt?
Varför ska man
lära?
Vem är det som ska lära?
När ska man lära?
Med vem ska man lära?
Var ska man lära?
Vem bestämmer lärandet?
Vi hade också en lite
workshop i samband med föreläsningen där vi fick ta del av olika didaktiska
material som finns ute på förskolor runt om i landet. Det fanns bland annat
material som äggkartong med olika material från naturen, det var magnetfiskar
med bilder på, färgcirklar med färgträning mm. med alla material finns
det otroliga möjligheter att arbeta på ett didaktiskt sätt bara du som pedagog
är med och utmanar, ställer frågor och framförallt har ett syfte med det du gör
i din verksamhet.
Referenser
Lena Lyckeståhl, Föreläsning/Workshop Didaktiska aspekter på olika material, Campus Varberg, 2015-01-27
Läroplan för
förskolan Lpfö 98. [Ny,
rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar