onsdag 28 januari 2015

Didaktiska aspekter

När vi framöver i vår ska ut på vår VFU ska vi tillverka ett didaktisk material och ha med oss ut för att använda i barngruppen. Som inspiration och för förståelse för vad som är didaktiskt fick vi ta del av en föreläsning av Lena Lyckestål där hon presenterade didaktiska aspekter på olika material.

Didaktik är läran om undervisningsmetodik, vilket innebär vad det är som jag som pedagog bör tänka på i undervisningen till barnen, relationen mellan målen och medel. Det är viktigt tänka på undervisningens innehåll och form. Det kan vara något så enkelt som att ta fram ett kvadratiskt papper och vika en loppa, när du har ett syfte med denna loppa blir det ett didaktiskt material som du kan utöva många saker med. Viktigt att komma ihåg är att leken är hjärtat i verksamheten. I Läroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s.6)  beskrivs det att leken är viktig är för barns utvecklande och lärande och att främja leken inför barns utveckling ska prägla förskolans verksamhet. 

"Leken är hjärtat i verksamheten" - Lena Lycketståhl (2015)




Barnsyn och kunskapssyn är något Lyckeståhl tar upp. Det är viktigt att vi reflekterar över det och att vi ser det kompetenta barnet, dvs att barnet provar och vill förstå sin omvärld, att vi tar till vara på barns erfarenhet. Att vi som pedagoger ska våga släppa vår planering i exempelvis en samling och följa barnen om de vill gå en annan väg, se vart det kan leda.

Lyckestål tog upp många lika exempel där barn håller på med något och där vi som pedagog kan vara med och se till att det  blir didaktiskt.


Två exempel kan vara:
1.           2.

1. Ljusbordet där du kan arbeta mycket med matematik. Sortera, samtal i skillnader och likheter, antal. Här blir det didaktiskt utifrån syftet som pedagogen har med ljusbordet

2. Toarullar som man konstruera med. Vad behöver man för att det ska bli hållbart? vad behöver vi för att göra följande...? Här blir det ett samspel och gemenskap i ett bygge som kan bli hur stort som helst. Här kan pedagoger stötta och utmana.

Viktigt att ha med sig då du ska arbeta didaktiskt är följande frågeställningar:

Vad ska undervisningen innehålla?
Hur ska detta göras tillgängligt?
Varför ska man lära?
Vem är det som ska lära?
När ska man lära?
Med vem ska man lära?
Var ska man lära?
Vem bestämmer lärandet?



Vi hade också en lite workshop i samband med föreläsningen där vi fick ta del av olika didaktiska material som finns ute på förskolor runt om i landet. Det fanns bland annat material som äggkartong med olika material från naturen, det var magnetfiskar med  bilder på, färgcirklar med färgträning mm. med alla material finns det otroliga möjligheter att arbeta på ett didaktiskt sätt bara du som pedagog är med och utmanar, ställer frågor och framförallt har ett syfte med det du gör i din verksamhet.



Referenser
Lena Lyckeståhl, Föreläsning/Workshop Didaktiska aspekter på olika material, Campus Varberg, 2015-01-27


Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar