fredag 30 januari 2015

Musik - Workshop 1

Vår första workshop i musik. Jag ska säga att jag gick dig med en bitterljuv känsla i hela kroppen. Musik är något som jag hela tiden har tänkt att det ska bli så roligt att ha med barnen ute i verksamheten, men min dåliga kunskap på hur vi kan arbeta med den har gjort mig nervös och nästan lite rädd. När vi nu skulle ha workshop i detta med våra kurskamrater skrämde jag upp mig rejält för hur jag nu skulle klara detta. Men med en toppen lärare i detta ämne, Karin Lindahl klarade vi alla det galant och det var hur roligt som helst och tiden bara flög fram. 

Lite kort om rytmik:

Rytmikmetoden är en musikpedagogisk metod där den som använder sig av den upplever, lär och förstår genom rörelser. Använder hela sin kropp. Man behöver också alla sina sinnen då man lär musik.

Lindahl (1) berättade att rytmiken innefattar många områden som rörelsegestaltning, spel på olika instrument, gehörsövningar, metrik, samspelsövningar, rörelsesånger, pulsövningar, sånglekar, rim och ramsor. Barnen utvecklar gehör (auditiv perception), taktkänsla, rytmkänsla, koordination, improvisation, dans genom att sjunga, klappa, gå, spela instrument, dansa, härma o.s.v. 

Workshop 1:

Under vår första workshop med Karin fick vi känna på rytmik och takt. Öva upp vår takt känsla. Vi klappade i 4-takt ( man räknar till fyra och klappar samtidigt). Med olika varianter fick vi klappa eller stampa med fötterna i fyrtakten ex. vi räknade till fyra men klappade bara på 1 och tre, eller att vi räknade till fyra och klappade på ett och stampade på tre och klappade på fyra. Det var mycket svårare än vad jag trodde för du skulle hela tiden komma i håg i vilken ordning klapp eller stamp kom i. Här övar du upp din förmåga att kunna känna puls och takt och lyssna och kunna ta efter den som väljer (pedagogen) hur vi ska klappa till fyrtakten. Du använder dig också av minnet för att komma ihåg i vilken ordning du ska klappa eller stampa i. 



En bra låt som vi fick ta del av där du kan känna mycket takt och puls i är "Älgarna demonstrerar" av James och Karin, en kul låta att använda tillsammans med barnen i förskolan. Jag testade på mina egna barn när jag kom hem (5 och 7 år) de tyckte det var jätteroligt och kände hur takten gick och kunde lätt följa den.

James och Karin: Älgarna demonstrerar

"Förskolans uppdrag är att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande."
Läroplan för förskolan (Lpfö- 98, rev 2010 s.7)

Vi fick lära oss er rad olika sånger med dans och rörelser som är bra att använda i barngrupper och även testa på olika instrument. Jag fick många nya tips på sånger och jag insåg hur enkelt man hör och känner takt och puls med hjälp av trummor och andra olika instrument. 




Något jag tar till mig och kommer att använda i t. ex morgonsamlingar är att använda sig av en trumma och sjunga barnens namn (de som vill) Det är ett roligt sätt att välkomna alla på och samtidigt få spela på en trumma.


Ex på en bra sång att sjunga på samling är den här:



Nu skickar vi trumman till Elin
Och Elin spelar på trumman så här:
Goddag goddag hur mår du i dag?
Vi hoppas att du mår bra!
Så skickar hon trumman till Linus.
Och Linus spelar på trumman så här:
osv

Trumman skickas runt tills man gått igenom hela barngruppen.

Vi pratade även om hur man läggar upp en musikaktivitet i förskolans verksamhet och att planeringen är viktig. 
Vad ska vi göra. Vad ska det vara för ett musikaliskt innehåll, vilka sånger, rim och ramsor eller rörelselekar ska vara med. Ska vi använda instrument. 
Hur svara på frågan på vilket sätt som du ska lägga upp din aktivitet, vilken metod ska vi använda, hur presenterar jag aktiviteten för barnen. Vilka rörelser ska vara med. Hur ska frågan VAD genomföras. 
Varför gör vi denna aktivitet, vad är syftet med det, vad vill vi att barnen ska uppnå. Vilket motiv ligger till grund för det jag gör? som ex språkligt, kroppsuppfattning, motorik (fin och grov), samarbete mm. 

Ferm Thorgersen (2012, ss. 69, 75) skriver att det är viktigt att ha ett syfte med en didaktisk verksamhet och att man bör ställa sig frågor som vad, när, hur och varför och för vem. Just för att kunna planera in när tiden för aktiviteten finns, hur ofta man kan man planera in en musikaktivitet, vem som ska lära sig och varför de som ska lära sig ska lära sig just detta med aktiviteten. vad, när, hur och varför och för vem är viktiga frågor att ha med sig och de relaterar till pedagogens val.

Kursmål:
Redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser i relation till meningsskapande i förskolan 

Redogöra för och kritiskt granska olika metoder för att på ett tidigt stadium kartlägga, identifiera och förebygga kommunikativa svårigheter 


Planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden 

Referenser: 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Karin Lindahl, Musikworkshop 1. Campus Varberg, 2015-01-23


Ferm Thorgersen, Cecilia (2012) Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012) Musikvetenskap för förskolan. 1. uppl. utg. Stockholm: Natur & kultur. Studentlitteratur, ss. 69-84.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar